به گزارش اخباربانک، مهدی رضایتی با اشاره به اثر متغیرهای مهم داخلی و خارجی بر روند روزهای آینده بورس به دنیای اقتصاد اعلام کرد: نگرانی‌ها از آمار‌‌‌‌‌‌‌‌‌های چین در موضوعاتی پیرامون افزایش نرخ بیکاری، کاهش شاخص ساخت‌ و ساز، عدم‌ تداوم رشد شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و سایه سنگین رکود در فضای اقتصاد از قبل وجود داشت و نباید فراموش کرد که چین بازیگر اصلی بازار کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بوده که طی چند سال‌گذشته در معادلات جهانی نقشی فعالانه ایفا کرده‌ است.

اگر سرعت رشد اقتصادی چین با افت همراه شود، بازار کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز خوش‌بینانه‌ای نخواهد داشت.  این در حالی است که سیاست بانک‌مرکزی آمریکا (فدرال‌ رزرو ) طی چند وقت گذشته در حوزه افزایش نرخ بهره، پرشتاب بوده و توجه فعالان اقتصادی به این سمت معطوف شده و با توجه به سیاست اخیر (نرخ بهره 25. 5 و تورم 4‌ درصدی) احتمالا به دلیل توقف افزایش نرخ بهره و با در نظر گرفتن موضع رئیس فدرال رزرو ( مبنی بر انجام هرکار لازم برای کاهش تورم به 2 ‌درصد)  سیگنال‌های جدی به بازار ارسال نمی‌شود.

بنابراین نرخ بهره در سقف قرار دارد اما از این پس احتمال کاهش وجود دارد و منتها این‌طور نیست که به محض کاهش نرخ بهره، روند حرکت شاخص‌های اقتصادی معکوس شود. هرچند تهدیدها در حوزه کالاهای اساسی جهان کمرنگ شده‌ و به‌نظر می‌رسد بازار زنجیره کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در حال نزدیک‌ شدن به شرایط قبل از کرونا است اما در مجموع چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز صعودی جدی برای کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها وجود ندارد.

توقف افزایش نرخ بهره، رویدادی مثبت و افزایش نرخ بیکاری توام با کاهش شاخص ساخت‌ و ساز چین، رویدادی منفی بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جهانی است و نرخ بهره آمریکا به‌ طور معمول اثری کوتاه‌ مدت و فوری در حرکت کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها دارد. در نقطه مقابل اخبار مربوط به چین، اثرات بلندمدت‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری  در بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها خواهد داشت.

واقعیت اینجا است که موضع اخیر فدرال رزرو چندان مثبت ارزیابی نمی‌شود و همچنان مشخص نیست در نشست بعدی چه اتفاقی در انتظار نرخ بهره است؟ 

برآیند‌‌‌‌‌‌‌‌‌های میان‌مدت از روند حرکتی کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و فارغ از اینکه توقف نرخ بهره بتواند به شوک مثبت منجر شود، منفی ارزیابی می‌شود. هرچند باید اقتصاد چین را پیگیری کرد که معمولا سیاست‌های جسورانه‌ مانند تزریق نقدینگی به بخش مسکن داشته ولی درحال‌حاضر اخبار چندان خوشایندی از چین به گوش نمی‌رسد.

آثار قیمت فعلی کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در بورس دیده شده‌ و در اغلب صنایع، انتظارات قبلی مبنی‌ بر عدم رشد جدی، تغییر کرده و وزن کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در قیمت سهام کاهش یافته است. از طرف دیگر، دلار متغیر کلیدی‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری بوده که بورس با‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آن مواجه است.

با این حال شرایط حاکی از آن بوده که قیمت کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها کمی به حاشیه رفته و به‌نظر نمی‌رسد مواردی مانند سیاست‌های بانک‌ مرکزی آمریکا در شرایطی که تلاطم نرخ دلار زیاد است، بتوانند نقش اصلی در قیمت سهام ایفا کنند. اگر قیمت دلار به تعادل برسد طبعا نرخ کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.
 

​  

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *