بهناز ملکی / نهمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد و پستکس رتبه نخست را در زیرمحور هوشمندسازی فرایندها و خدمات پستی دریافت کرد.
بابک عقیلینسب، همبنیانگذار و مدیرعامل پستکس در گفتوگو با «کارنگ»، دلایل کسب رتبه نخست در زیرمحور فوق را تلاش پستکس در ایجاد هوشمندسازی در فرایندها و سازوکارهای این شرکت خواند.
او در ادامه راهحل پیشرفت پست در کشور را ایجاد بسترهایی برای فعالیت ماشینها در سورتیشنها و شرکتهای ارائهدهنده خدمات عمده پستی، بهویژه شرکت پست ملی اعلام کرد.
او همچنین اشاره کرد برای پیشرفت بهتر این حوزه رگولاتوری باید به جای ایجاد قوانین سخت و دستوپاگیر تنها ضوابطی را برای بخش خصوصی درباره چگونگی انجام کار ارائه دهد.
عیسی زارعپور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این جشنواره حضور داشت. او در خصوص اهمیت این جشنواره اعلام کرد: «این جشنواره باید محلی برای نمایش سالانه دستاوردهای کشور در این حوزه به مردم باشد.»
بیزنسمدل پستکس، برگ برندهاش بود
بابک عقیلینسب ابتدا درباره دلایل کسب رتبه نخست در زیرمحور هوشمندسازی فرایندها و خدمات پستی توضیح داد: «دلیل کسب رتبه نخست در این زیرمحور ابتدا برمیگردد به بیزینسمدل پستکس. ما در بیزینس مدل خود سعی داشتیم تا فرایند تصمیمگیری را برای متقاضیان همکاری با شرکتهای پستی آسان کنیم.
دلیل دوم این اتفاق تلاش ما در تسهیل پیچیدگیهای دریافت خدمات پستی و در انتها ایجاد بیش از ۳۰۰ عنوان شغلی در بدنه پستکس بوده است. استفاده از فناوریهای نوین و هوش مصنوعی در نمایندگیهایی که باید سرویس پیکاپ و دلیوری را بسته به نوع سرویس منتخب مشتری به او ارائه دهند نیز از عوامل مهم و مؤثر بوده است.»
تلاش برای ایجاد لجستیک هوشمند، راهی برای رشد کسبوکارهاست
عقیلی در ادامه در خصوص زیرمحور هوشمندسازی فرایندها و خدمات پستی که در آن مقام نخست را کسب کرده، توضیح داد و از اهمیت پرداختن به این محور گفت: «کسبوکارها در ایران و در دنیا به سویی میروند که هر روز فشار بیشتری روی بخش لجستیک وارد میشود.
فشار وارده در بخش لجستیک هم روی بهبود کیفیت و هم روی کم کردن قیمت وارد است؛ بنابراین ما باید تلاش کنیم تا حد ممکن این بخش برای متقاضیان خدمات پستی هوشمندسازی شود و تا حد ممکن ماشینها در این حوزه تصمیمگیری کنند. این امر به کسبوکارهایی که میخواهند بخش لجستیک در انتهای زنجیره کاری آنها قرار بگیرد کمک میکند خدمات بهتری ارائه دهند.»
عقیلینسب در ادامه از اهمیت هوشمندسازی گفت: «تصور من این است که پست در کشور ما از بقیه دنیا عقب است. باید بسترهایی فراهم شود تا ماشینها بتوانند در سورتیشنسنترها و شرکتهای پستی که به صورت عمده سرویسهای پستی میدهند، مانند شرکت ملی پست کار کنند. لازمه به وقوع پیوستن این امر نیز کمتر شدن تحریمها و جلوگیری از مهاجرت افراد متخصص است.
بهروزرسانی جامعه پستی کشور باید بهعنوان یک اولویت دیده شود. صادر کردن کارت سوخت و شناسنامه و پاسپورت اصولاً موفقیت محسوسی در سامانه پستی محسوب نمیشود. شاید موفقیت مالی باشد، اما موفقیت تکنولوژیکی نیست.»
هدف آینده پستکس ورود به بازار کشورهای عربزبان است
مدیرعامل پستکس در آخر درباره برنامههای آینده این شرکت توضیح داد: «ما در تلاشیم تا بتوانیم در مجموعههایی که سرمایهگذاری کردیم، مانند شیپیتو، امنیتو و شاپکس بتوانیم به سرانجام خوبی برسیم. هرچند برای مثال شاپکس که یکی از حوزههای سرمایهگذاری ما بوده از مرحله استارتاپی در حال عبور است و به بیزینس تبدیل میشود. هدف دوم ما نیز ارائه پستکس برای کشورهای خارجی مانند کشورهای عربزبان است، لازمه این کار هم مهاجرت دادن تیم است.»
در آخر بابک عقیلینسب اضافه کرد: «دهها شرکت مانند پستکس میتوانند به وجود بیایند اما ورود بیمورد لایه حکومتی و رگولاتوریهای غیرلازم باعث میشود شکلگیری شرکتهای تازه سخت شود و از طرفی فعالیت شرکتهای حاضر نیز به سختی پیش رود. بخش خصوصی این قابلیت را دارد که خودش رگولاتور خودش باشد، اما در حال حاضر بهتر است رگولاتوری تنها شروط شیوه انجام کار را به بخش خصوصی ابلاغ کند.»
راه پرداخت – رسانه فناوریهای مالی ایران
راه پرداخت Read More
بدون دیدگاه