معاون امور مشتریان و فروش توسنتکنو در دومین جلسه معارفه نماد این شرکت در فرابورس ایران مطرح کرد که یکی از برنامههای مهم توسنتکنو حضور در زنجیره تأمین شرکای این شرکت در خارج از کشور است و توسنتکنو در حال بررسی بازارهای خارجی برای صادرات محصولات خود به خارج از کشور است.
مدیرعامل توسنتکنو همچنین معتقد است که در ایران موضوع مقیاس برای مقرونبهصرف شدن تولید در نظر گرفته نمیشود و بهتر است مواردی نظیر ایجاد سایت تولید در راستای تمرکز بیشتر بر آرندی و توسعه محصول و همچنین برای مقرونبه صرفه شدن تولید برونسپاری شوند. به گفته او یکی از مزایای مهم شرکت توسنتکنو این است که به هیچکدام از شرکتهای PSP در کشور وابسته نیست و این موضوع عملکرد توسنتکنو را به عنوان یک تأمینکننده تقویت کرده و این شرکت را به یک تأمینکننده استراتژیک تبدیل کرده است.
به گزارش راه پرداخت، دومین جلسه معارفه شرکت توسنتکنو در فرابورس ایران یکشنبه، اول مردادماه در ساختمان فرابورس با حضور اعضای هیئتمدیره این شرکت و جمعی از خبرنگاران برگزار شد. در این جلسه به موضوعات مربوط به توسعه کسب وکار توسن تکنو و برنامههای این شرکت برای آینده پرداخته و به برخی سؤالات فعالان بازار سرمایه پاسخ داده شد.
محمد مظاهری، مدیرعامل و عضو هیئتمدیره توسنتکنو در ابتدای این نشست عنوان کرد: «یکی از ویژگیهای متمایز شرکت توسن کنو زنجیره ارزش این شرکت است که از تولید در حوزه نرمافزار، سختافزار، هوش مصنوعی، فینتک و… را تا نقطه فروشگاه وخریدار پوشش میدهد.»
به گفته مظاهری در دنیا اقدامات زیادی برای بهبود دهبرابری کارتخوانها انجام شده به عنوان مثال اگر کارتخوانها بتوانند فاکتور صادر کنند، به انبار متصل باشند و سرویسهای خردهفروشی را پوشش دهند دوبرابر بهتر از کارتخوانها حال حاضر هستند.
او ادامه داد: «اگر کارتخوانها بتوانند به فروشگاه آنلاین متصل باشند چه بسا سه برابر بهبود یابند.»
مظاهری با با تأکید بر اینکه بخش اعظمی از فرایند بهبود کارتخوانها مربوط به خدمات مالی است، گفت: «خدمات مالی از سرویسهای ساده بانکی تا پیچیده، بهرهوری مالی فروشگاهها را افزایش میدهد. اگر بتوانیم خدمات مالی را با استفاده از کارتخوانها به فروشگاهها ببریم جذابیت نقاط فروشگاهی افزایش مییابد.»
مدیرعامل توسنتکنو با بیان اینکه نقطه اوج بهبود کارتخوانهای نسل جدید از لحاظ فناوری استفاده از هوش مصنوعی است، توضح داد: «در این زمینه استفاده از هوش مصنوعی در فناوری کارتخوانهای نسل جدید میتواند در شناخت مشتری و برقرار ارتباط بهتر با مشتریان و در نتیجه ارائه خدمات کمی شخصیسازیشده فروشگاهها به مشتریانشان بسیار کمککننده باشد.»
به اعتقاد مظاهری نسل جدید کارتخوانها بر پایه خدمات ابری (Cloud based) است و این فناوری فرصتهای بزرگی برای فروشگاهها در زمینه اتصال به سایر کسبوکارها فراهم میکند.
ارائه خدمات متنوع در قالب تجارت دیجیتال
مظاهری با بیان اینکه شرکت توسنتکنو با پنج کسبوکار خود از جمله مانیتک، شاپ، آرتین و پوینتتک به دنبال پیادهسازی نوعی تجارت دیجیتال است، گفت: «تجارت دیجیتال (Digital commerce) و تجارت الکترونیک (Electronic commerce) دارای تفاوتهای اساسی هستند.»
طبق توضیحات او سهم تجارت الکترونیک در خردهفروشی آنلاین بسیار پایین و حدود ۴درصد است و این بدان معناست که ۹۶ درصد از مردم برای خرید هنوز به فروشگاهها مراجعه میکنند. او ادامه داد: «بنابراین ما میتوانیم خدمات متنوع و بیشتری را در فروشگاهها و به صورت حضوری به مردم عرضه کنیم که این ارائه خدمت نوی تجارت دیجیتال است که برخلاف تجارت الکترونیک، ارائه خدمت در فروشگاههای حضوری را هم پوشش میدهد.»
مظاهری تأکید کرد: «این دقیقا همان چیزی است که ما سعی میکنیم به کمک فینتک شاپ، پوینتتک، هوش مصنوعی و کارتخوانهای جدید اندرویدی به بازار ارائه کنیم.»
مدیرعامل توسنتکنو ادامه داد: «تمرکز ما در توسنتکنو صرفا بر حوزه پرداخت نیست و با فینتکهایی که ایجاد کردهایم برای بخشهای دیگر تجارت دیجیتال نیز برنامهریزی کردهایم که پرداخت جزئی از آن است.»
فرصتهای توسعه کسبوکاری توسنتکنو
مدیرعامل توسنتکنو ضمن ارائه توضیح مختصری از رویکرد توسعهای این شرکت بعد از عرضه اولیه ۸ درصد از سهام آن در فرابورس گفت: «ما ظرفیت استفاده از فرصتهای کسبوکاری ایجاد شده در گروه تکوستا را داریم و میتوانیم از این فرصتهای گروهی ایجاد شده در راستای توسعه بهرهمند شویم.»
او ادامه داد: «موضوع یکپارچهسازی کسبوکارها در دنیای دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است و میتوان ارزش افزوده زیادی از آن ایجاد کرد.»
به گفته مظاهری علاوه بر فرصتهای کسبوکاری توسنتکنو برای توسعه، مجموعهای از رویههای مشخص نیز نظیر تهیه شیوهنامه و ارسال آن برای هلدینگ در دستور کار قرار دارد. او ادامه داد: «رویکرد توسنتکنو در تنظیم برنامه و بودجه این است که تکوستا در تدوین استراتژی سالانه حضور دارد. علاوه بر آن این گروه همچنین در برخی کمیتههای اجرایی و حاکمیت شرکتی نیز حضور خواهد داشت.»
راهبردهای کنترلی توسنتکنو بعد از ورود به بازار سرمایه
اصغر اکبرزاده، معاون مالی و پشتیبانی شرکت توسنتکنو در خصوص راهبردهای کنترلی شرکتی توسنتکنو توضیح داد: «راهبردهای کنترل شرکتی در چهارچوب حاکمیت شرکتی قرار می گیرند. در این راستا کمیتههای تخصصی نظیر کمیته ریسک، حسابرسی، انتصابات و… تشکیل شده و در در مورد کمیته حسابرسی به عنوان مثال اعضای ان تعیین شده و منشور این کمیته نیز تهیه شده است.»
او ادامه داد: «علاوه بر اینها سیاستهایی برای نحوه سرمایهگذاری شرکتهای تابعه نیز در گروه تکوستا تعیین شده و سقف مشخصی برای هرکدام در نظر گرفته شده است و برای هر سرمایهگذاری باید از سهامدار عمده مجوز دریافت شود.»
اکبرزاده ادامه داد: «جلسات هیئت مدیره مرتبا مانیتور می شوند و گزارش های مربوط به آنها تهیه و ارسال میشود. در کنار این گزارشهای مالی ماهانه که در هیئت«دیره تهیه میشوند چه به لحاظ عملکرد تولیدی و سرویس و چه به لحاظ عملکرد مالی به سهامدار عمده گزارش می شوند.»
اودر آخر تأکید کرد: «بدیهی است که تمامی تغییرات و مجامع شرکت با هماهنگی سهامدار عمده و در چهاچوب حاکمیت شرکتی انجام خواهد شد.»
در ادامه جلسه مریم اسکندری، مدیر مالی شرکت توسنتکنو در توضیح دلیل افزایش دوره وصول مطالبات از ۶۱ روز در سال ۱۳۹۹ به ۸۰ روز در سال ۱۴۰۰ توضیح داد: «در اخرین ماه سال مالی ۱۴۰۰ فروشی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان داشتیم که این رقم در تاریخ ترازنامه باعث افزایش ۱۹ روزه دوره وصول مطالبات شد و این مطالبات در سال مالی بعد در دیماه و بهمنماه وصول شد.»
در ادامه جلسه یکی از سهامداران با بیان این پرسش که دلیل کاهش سهم ۲۰درصدی شرکت توسنتکنو از فروش دستگاههای کارتخوان در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ چه بوده است؟ ادامه داد: «توسنتکنو چه برنامهای برای افزایش سهم بازار خود از فروش دستگاه کارنخوان در نظر دارد؟»
اکبرزاده در پاسخ به این سؤال عنوان کرد: «۲۰ درصد عدد صحیحی نیست. ما در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۵.۲ درصد کاهش مقداری فروش داشتیم که دلیل اصلی این کاهش این بود که ما در حال وارد کردن محصولات جدید به بازار بودیم و اثرات این رویکرد را در سال ۱۴۰۱ مشاهده کردیم که نسبت به سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۵۰ درصد رشد مقداری فروش را تجربه کردیم.»
سوریه؛ بازار احتمالی صادرات محصول
جوادیپور، معاون امور مشتریان و فروش توسنتکنو در توضیح برنامه توسنتکنو برای صادرات محصولات پرداخت به خارج از کشور عنوان کرد: «ما در حال مذاکره و بررسی بازارهای خارجی هستیم و در حال حاضر محتملترین و نزدیکترین بازار برای صادرات محصولات پرداخت ما بازار سوریه است.» او تأکید کرد: «هدف اصلی ما این است که چه از لحاظ نرمافزاری و چه از لحاظ سختافزاری در زنجیره تأمین شرکای خود در خارج از کشور قرار بگیریم.»
ایجاد ۱۰۰ دفتر فروش شهری برای فروش B2C
معاون امور مشتریان و فروش توسنتکنو همچنین در خصوص امکان فروش دستگاه کارتخوان و سایر تجهیزات بانکی و پرداخت به صورت B2C ادامه داد: «ما در حال حاضر نزدیک به سه سال است که فروش B2C را به صورت ساختارمند پیادهسازی کردهایم. در راستای این فروش بیش از ۱۰۰ نماینده یا دفاتر فروش شهری نیز ایجاد کردهایم در حال بستن قرار داد با این دفاتر شهری هستیم.»
او ادامه داد: «پیشبینی ما در شرکت توسنتکنو این است که ۲۵ درصد سهم فروش کارتخوان و تجهیزات پرداخت در شرکت از فروش B2C حاصل شود و این فرصت مناسبی برای شرکت توسنتکنو خواهد بود.»
اولویت آرندی و توسعه محصول بر ایجاد سایت تولید
محمد مظاهری در ادامه این نشست در توضیح برنامه توسنتکنو برای کسب سهم بازار با وجود این که بیشتر بانکها در شرکتهای PSP خود کارتخوان تولید میکنند بیان کرد: «در دنیا چنین روندی وجود ندارد و مسئله «مقیاس» برای مقرون بهصرفه بودن تولید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.»
او با تأکید بر اینکه آرندی و توسعه محصول ارزش واقعی خلق میکنند نه تولید (manufacturing)؛ ادامه داد: «بیشتر شرکتهای بزرگ دنیا که در این حوزه فعالیت میکنند تولید کارتخوان را برونسپاری میکنند. ما در شرکت توسنتکنو سعی کردیم سایت تولیدی ایجاد نکنیم و ان را برون سپاری کنیم و بیشتر بر موضوع آرندی و توسعه محصول تمرکز کنیم.»
مظاهری با اشاره به اینکه یک تأمینکننده نمیتواند پاسخگوی تمامی نیاز های شرکتهای پرداخت باشد و حتما دو تأمینکننده مورد نیاز است، گفت: «شرکت توسنتکنو در در برخی همکاریهای خود تأمینکننده اول است و در برخی نیز تأمینکننده دوم.»
مظاهری با تأکید بر اینکه یکی از ویژگیها و مزایای شرکت توسنتکنو این است که به هیچ شرکت پرداختی وابسته نیست عنوان کرد: «زمانی که یک شرکت تأمینکننده متعلق به یک شرکت پرداخت است هیچوقت نمیتواند به تأمینکننده استراتژیک شرکتهای پرداخت دیگر شود.»
ارائه محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی تا سال آینده
مظاهری همچنین در خصوص برنامه توسنتکنو برای استفاده از فناوری هوش مصنوعی عنوان کرد: «استفاده بسیار مهم هوش مصنوعی در کارتخوانهای امروزی در بکاند، کلاود و پلتفرم است و به وسیله آن می توان کل پروسه خرید را هوشمند کرد. به عنوان مثال اگر فردی برای بار دوم از فروشگاهی خرید میکند هوش مصنوعی میتواند در زمینه ارائه پیشنهادات شخصیسازیشده و حتی بازاریابی با توجه به تجربه اول خرید مشتری به فروشندگان کمک کند. حتی ادامه استفاده از فناوری هوش مصنوعی در پرداخت میتواند به صورت هدفمند در اپلیکیشنهای موبایلی هم برای ارائه پیشنهاد خرید و بازاریابی استفاده شود.»
او ادامه داد: «ما بنا داریم این ایدهها را در قالب تجارت دیجیتال پیادهسازی کنیم و امیدوارم که تا یک سال آینده بتوانیم سرویسهای جدیدی به کمک هوش مصنوعی به مشتریان ارائه کنیم.»
مدیرعامل توسنتکنو بیان کرد: «کسبوکار هوش مصنوعی آرتین نیز رشد میکند و بنا داریم سرمایهگذاری بیشتری در آن داشته بایم. در حال حاضر به کمک تیم رهنمان در حال بررسی صورتمسئلههای نحوه استفاده از فناوری هوش مصنوعی هستیم.»
راه پرداخت – رسانه فناوریهای مالی ایران
راه پرداخت Read More
بدون دیدگاه