قسمت دهم برنامه اتاق آبی به میزبانی میثم سلیمانی وبا حضور نیما شمساپور مدیرعامل یوآیدی منتشر شد. شمساپور در این برنامه از سازوکار شرکت یوآيدی، آینده احراز هویت دیجیتال در کشور، حواشی دسترسی نهادهای خاص به اطلاعات یوآیدی و اتصال یوآیدی به دوربینهای شهری برای شناسایی افراد و جذب سرمایه شرکت از انفورماتیک صحبت کرد.
سال گذشته هجمههای زیادی در شبکههای اجتماعی بر یوآیدی وارد شد. در واقع این شرکت به در دسترس قراردادن اطلاعات مردم به نهادهای خاص متهم شده بود. نیما شمساپور مدیرعامل یوآیدی میگوید: «اخباری منتشر شده بود که یوآیدی بهواسطه دوربینها چهره افراد را شناسایی میکند و اطلاعات را در اختیار سایر نهادها قرار میدهد؛ اما مدل کسبوکار یوآیدی در چهار سالها فعالیتش بر مواردی مانند تشخیص زندهبودن تصویر معطوف شده، یوآیدی ارائهدهنده سرویس احراز هویت دیجیتالی است و کاملاً از فضای مذکور دور است.»
او در پاسخ به سؤال آیا اطلاعات افراد بدون رضایت آنها در اختیار سایر مراکز قرار خواهد گرفت یا خیر،توضیح داد: «یوآیدی، به کسبوکارها و مراکزی که خواهان ارائه خدمات غیر حضوری هستند، سرویس میدهد و دیتاهای کاربران اصلا به این شرکت تعلق ندارد. اطلاعات برای بانک، سازمان بورس و خدمت دهنده اصلی است. تمام دیتاهایی در دسترس یوآیدی با جزییات بیشتر در سازمان ثبت احوال ثبت شده است: «ما نیز در همین راستا و مبتنی بر اطلاعات کارت ملی هوشمند، دیتاها را مطابقت میدهیم. و اصلا توانایی دسترسی به تکنولوژی دوربینها را هم نداریم.»
به گفته او، در سراسر دنیا نهاد احراز هویت کننده با نهادی که دیتاها را جمع آوری میکند متفاوت است و در این فرایند هیچ دیتاهای محرمانهای وجودندارد.
تقابل شرایط کشور و الزامات توسعه بانکداری بدون شعبه
در سالهای اخیر بانکها و شبکه بانکی کشور، بر حضور مشتری در شعب برای احراز هویت و دریافت امضاها تأکید داشتند و در مقابل احراز هویت دیجیتالی مقاومت نشان میدادند. به گفته شمساپور، علت اصلی این مقاومت تفکر سنتی یا حرکت در خلاف نوآوری نبود. ابعاد متفاوتی وجود داشت و مهمترین آن به مصوبه هیئت دولت ارتباط داشت. طبق این مصوبه حقوقی، لازم بود که تمام خدمات پایه بانکی به صورتی حضوری ارائه شود. بانکهای ریسکگریز هم حاضر نبودند برای احراز هویت غیرحضوری با رگولاتور وارد مسیری تعاملی پر چالش شوند. شیوع ویروس کرونا، بعد حقوقی مقاومتها را در از بین برد. البته هنوز برخی بانکها به دلیل ملاحظات کسبوکار و ریسک گریزی مدیران از سرویس احراز هویت غیرحضوری استفاده نمیکنند.
مدیرعامل یوآیدی معتقد است؛ خدمات غیرحضوری به پیشرفت بانکداری بدون شعبه کمک و کاهش هزینههای بانک میکند؛ اما شرایط کشور باعث شده بسیاری از بانکها برای حفظ ارزش خود، خریدار زمین و خواستار تعدد شعبههای خود باشند.
او با بیان اینکه شرکتهای فناوری محور برخی بانکها، پیادهسازی احراز هویت غیرحضوری را بهعنوان پروژه جدید تعریف کردند، ادامه داد: «احراز هویت غیرحضوری بر پایه هوش مصنوعی است و بهواسطه این ابزار است که رشد و توسعه پیدا میکند. بانکها در مرتبه اولیه زیرساخت را رونمایی میکنند؛ اما در مرحله رشد با چالش مواجه میشوند.»
او میگوید: «بانکها بعد از شکست در این پروژه و بعد اتلاف منابع خود،به همکاری با شرکتهای تخصصی مانند یوآیدی رو میآورند.»
شمساپور در پاسخ به سؤال نحوه بخورد عموم افراد با سرویس غیرحضوری نسبت به سالهای قبل گفت: «استقبالها نسبت به سالهای گذشته افزایش داشته است؛ اما هنوز برخی گروهها به دلایلی غیرفنی و غیر حقوقی و غیر نگرشی، از چنین سرویسهای دوری میکنند.»
یوآیدی دو سال پیش از شرکت خدمات انفورماتیک سرمایه جذب کرده است. این سؤال پیش میاید که این شرکت چرا و با چه نیازی به سمت خدمات انفورماتیک حرکت کرده است. شمساپور میگوید: «خدمات انفورماتیک با وجود تعداد بالایی نیروهای انسانی که دارد به این نتیجه رسیده بود که سرویس احراز هویت غیرحضوری، را برونسپاری کند. در همین راستا هم فراخوانی منتشر کرد و یوآیدی به دلیل پیشینه رشد و تجارت موفقی که داشت میان سایر شرکتهای فعال، در فراخوان انتخاب شد.»
آنطور که او میگوید، برای پیشبرد پروژه مذکور، یوآیدی و شرکت خدمات انفورماتیک شرکت جدیدی را برای فعالیت در شبکه بانکی تأسیس کردند.
فاصله سه ساله ایران و جهان
او در بخش پایانی صحبتهایش با نگاهی به آینده احراز هویت دیجیتالی تصریح کرد: «احراز هویت برخلاف ثبت هویت از الگویی تکراری پیروی میکند و فرایندی است تکرارپذیر. امضاها اعتباری دوساله دارند، کاربر ممکن است رمز عبور را فراموش کند و تجارب دنیا همنشان میدهد که شرکتهای این حوزه به یونیکورن تبدیل شدند و جذب سرمایههای وسیعی هم داشتند. حوزه احراز هویت ایران حدود سه سال از جهان عقبتر است؛ اما در همین مدت سایر کشورها به استفاده از کاربردهای جدید احراز هویت دیجیتالی مانند پلتفرمهای اقتصاد اشتراکی متمایل شدهاند.»
شمساپور معتقد است اعتماد در مفهوم اقتصاد اشتراکی اصل مهمی است که به وسیله شرکتهای فعال احراز هویت تامین خواهد شد.
راه پرداخت – رسانه فناوریهای مالی ایران
راه پرداخت Read More
بدون دیدگاه